این بار مقاله ای درباره ی فرهنگ مردم ژاپن(می تونه الگوی خوبی برای مردم خاوه باشه، به امید روزی که از فرهنگ مردم خاوه مطلب بنویسن.)
توضیح: از آن جا که افراد زیادی عادت به مطالعه مطالب طولانی ندارند، ما سعی می کنیم خلاصه ای از مطالب را در همین قسمت ((توضیح)) بیاوریم و از خوانندگان تقاضا می کنیم حداقل متن توضیح همه مطالب را مطالعه نمایند. تمام متون و موارد این نوشته، کاملا حقیقی و درست، و بر اساس مشاهدات نویسندگان این مطالب بوده و ما هم با گشتن در پایگاه های مختلف اینترنتی و یادداشت برداری از هر پایگاه، این مطلب مختصر که کمی ویرایش شده رو برای مخاطبان عزیز کانال و وبلاگ خاوه آماده کردیم. بیشتر پیشرفت کنونی ژاپن حاصل همین فرهنگ صحیح و زیباست و رابطه با آمریکا نیست که باعث پیشرفت ژاپن شده. همچنین درون مایه و ساختار تعداد زیادی از دستورهای فرهنگ ژاپن شباهت بسیار زیادی با قواعد و دستورات دینی اسلام دارد و آن ها بدون این که خودشان بفهمند به نوعی دارند قواعد اسلام را رعایت و پیاده سازی می کنند در حالی که ما به عنوان یک کشور اسلامی از کنار این دستورات به راحتی و عدم اطاعت می گذریم. برای اثبات این موضوع، دستور اسلامی مشابه دستور فرهنگی ژاپن را در پرانتز آورده ایم.
در ژاپن، نظافت عمومی حرف اول را می زند.(النظافت من الایمان، نظافت نشانه ایمان است.)
از کار مردن در ژاپن افتخار است.(امام علی (ع): بهترین تفریح، کار است.)
یک کارمند ژاپنی برای رضایت مشتری حتی حاضر است خانواده خود را فدا کند. هر ژاپنی در هر شغلی که باشد به آن افتخار می کند.
ژاپنی ها اضافه کاری نمی گیرند و متعهد هستند تا هر ساعتی لازم باشد در شرکت بمانند تا کار روزانه خود را تمام کنند.
در ژاپن برای انجام هر کاری دستورالعمل و برنامه ای از پیش تعیین شده وجود دارد، حتی تعمیر جدول یک باغچه ی کنار پیاده رو با نقشه و برنامه انجام می شود.
ژاپنی ها حتی اگر ثروتمند هم باشند باز هم هیچ خدمتکاری در خانه ندارند، و پدر و مادر مسئول خانه و فرزندان خود هستند.
در رستوران های ژاپن، هر کس به اندازه ی خود غذا می خورد و هیچ اسرافی صورت نمی گیرد.(کلو واشربو و لا تسرفو، بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید.)
کودکان در مدرسه بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک می زنند.(پیامبر (ص): اگر مسواک زدن برای مسلمین کمی سخت نبود، آن را واجب می کردم.)
مردم ژاپن، انسان هایی سخت کوش، منظم، امیدوار، و هدفمند هستند.
استفاده از دوچرخه برای سنین مختلف در ژاپن مرسوم است و در جلوی مغازه ها و فروشگاه ها، محل مخصوص توقف دوچرخه تعبیه شده.
در مترو، مردم یا کتاب مطالعه می کنند، یا جدول حل می کنند و یا به ندرت با گوشی کار می کنند.